اسپیرولینا انتخاب ورزشکاران برای تامین پروتئین گیاهی

اسپیرولینا انتخاب ورزشکاران برای تامین پروتئین گیاهی
دنیای استفاده از مکمل ها برای ورزشکاران روز به روز گسترده تر می‌شود. در این حین مقالات معتبر که بدست افراد متخصص انجام شده اند منبع قابل اعتمادی هستند تا بتوانیم چیزی که برای ما بهتر هست را انتخاب و استفاده کنیم. این بار سراغ پژوهشگرانی می‌رویم که...

اسپیرولینا انتخاب ورزشکاران 

در سال ۲۰۱۹ گروهی از پژوهشگران دست به مطالعه جالبی می‌زنند و نتایجی که بدست آوردن را در قالب یک مقاله معتبر منتشر می‌کنند. این پژوهشگران می‌دانستند که افراد ورزشکار از نظر مصرف پروتئین حیوانی (پروتئین وِی، تخم مرغ، شیر و گوشت) معمولا مشکلی ندارند اما در تامین پروتئین‌های گیاهی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها صعف دارند. به همین دلیل محققان، تصمیم گرفتند یک نوشیدنی مخصوص برای افراد ورزشکار طراحی و تولید کنند که حاوی مقادیر مناسبی از ترکیبات گیاهی باشه و از همه مهمتر طبیعی باشد. این نوشیدنی چند ویژگی مهم باید داشته باشد: به افراد در تامین انرژی قبل از تمرین با در دسترس قرار دادن میزان مناسب از کربوهیدرات و پروتئین کمک کند. همچنین ترکیبات آنتی اکسیدانی داشته باشه تا باعث مهار ترکیبات اکسید کننده مضر که در حین تمرین در بدن بوجود می‌آید بشود. این پژوهشگران در نهایت اسپیرولینا را به عنوان ترکیب اصلی نوشیدنی خود انتخاب می‌کنند چرا که میزان قابل توجه‌ای پروتئین در کنار ترکیباتی مانند پلی فنول ها، بیوفلاونوئید ها، آسکوربیک اسید، تانن، فایکوسیانین و کلروفیل در اسپیرولینا وجود دارد. نوع نوشیدنی که در نهایت انتخاب شد اسموتی بود که بسیار مورد علاقه ورزشکاران است. محققان در کنار اسپیرولینا از موزو انواع توت ها بر پایه ماست استفاده کردند. انتخاب توت بخاطر تامین کربوهیدرات، فیبر و بیوفلاونوئید و مواد معدنی بود.

فرمول نهایی که انتخاب شد بر اساس نظر والیبالیست ها منطبق بر ویژگی های حسی نوشیدنی بود:

فرمول اسموتی اسپیرولینا با ۲۵۰ گرم وزن:

۷۰گرم موز

۱۱ گرم لینگونبری

۱۵ گرم از دو نوع بلوبری

۵ گرم اسپیرولینا

۱۵۰ گرم ماست

در نهایت پژوهشگران تصمیم گرفتند ارزش بیولوژیکی اسپیرولینا را نیز محاسبه کنند. Biological Value معیاری برای سنجش کیفیت پروتئین ها است. اگر این معیار را از ۱۰۰٪ در نظر بگیریم پروتئین وِی در صدر جدول با عدد ۹۶٪ و آرد سفید در پایین جدول با عدد ۴۱٪ قرار می‌گیرد. این میزان برای اسپیرولینا نزدیک به گوشت و تخم مر آب پز با عدد ۶۲٪ است.

منبع مقاله : Spirulina as a protein ingredient in a sports nutrition drink

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد